Waar moet je op letten bij het kopen van een E-Bike?

Waar moet je op letten bij het E-Bike kopen?

Een E-Bike kopen is natuurlijk niet zomaar iets. We kunnen ons voorstellen dat je wat onzeker bent en graag zeker wil weten dat je de juiste keuze maakt. En er zijn nogal wat keuzes om te maken. Wat voor merk wil je graag? Wil je voorwiel motor? Of een middenmotor? Hoe groot moet de accu zijn? En welke fiets is nou echt stevig? Of juist heel licht? In dit artikel vertellen we je precies waar je allemaal op moet letten bij het aanschaffen van een elektrische fiets. Door onderstaande stappen te volgen weet je precies welke fiets bij jou past en kom je in de winkel niet voor onverwachte verrassingen te staan.

Stap 1: Motor kiezen

Als eerste moet je gaan kiezen wat voor motor je precies wil. Hieronder zie je de belangrijkste voor en nadelen van beide systemen.

Voordelen voorwielmotorVoordelen middenmotor
Goedkoper in aanschafNatuurlijke rij ondersteuning
Krachtige ondersteuning op rechte wegBetere gewichtsverdeling
Fietst licht zonder ondersteuningKrachtigere ondersteuning bij heuvelachtig gebied

Het belangrijkste verschil tussen een voorwiel motor en een middenmotor is het rij karakter. Een voorwiel motor ondersteunt wat heftiger en heeft wat meer een aan / uit karakter. Dit komt doordat een voorwiel motor vaak werkt door middel van een rotatiesensor. Als jij trapt dan doet de motor het ook, hoe hard je precies trapt en of je nou een heuvel op gaat of af gaat, dat voelt de motor niet. Daardoor is het wat minder genuanceerd dan een middenmotor.

Een middenmotor fietst dus veel natuurlijker. Daarom vinden veel mensen de middenmotor prettiger fietsen. Echter is er nog een groot verschil: de prijs. Een fiets met middenmotor zit vaak in de prijsklasse vanaf 2000 euro terwijl fietsen met voorwielmotor er al zijn voor de helft van dat geld.

Daarom is het goed om te bedenken wat je budget is. Vind je het geen probleem om meer dan 2000 euro uit te geven? Dan kun je in de lokale fietsenwinkel fietsen met zowel voorwiel als middenmotor proberen om zelf te bepalen wat jij het prettigste vind. Het is namelijk niet zo dat iedereen hier dezelfde mening over heeft. Heb je minder dan 2000 euro te besteden? Dan is het beter om sowieso naar een fiets met voorwiel motor te kijken.

Ga je voor een middenmotor? Dan is het nog goed om rekening te houden met de kracht van de motor. De kracht van een fiets motor wordt uitgedrukt in newton meter. Een instap model Bosch motor heeft bijvoorbeeld 40Nm koppel. De meeste Bafang motoren hebben maar liefst 80Nm koppel. Fiets je alleen op de rechte weg? Dan is 40Nm meer dan genoeg. Deze motoren zijn vaak ook zuiniger dus kun je verder fietsen op een acculading. Fiets je wat meer in de bergen of ga je soms op vakantie en neem je je fiets mee? Dan is het misschien slim om voor zo’n krachtpatser van Bafang te gaan met 80Nm koppel.

Stap 2: Accu kiezen

Hoeveel accu capaciteit heb jij nodig? Een E-Bike accu is een duur onderdeel van de fiets en deze bepaald ook voor een deel de prijs. De meeste accu’s beginnen tussen de 300 en de 400Wh. Dit zorgt voor een actieradius van 30-80 kilometer. Met hoge ondersteuning tegen de wind in kun je dan 30 kilometer fietsen. En op een zonnige dag met minimale ondersteuning 80. Het is goed om te bedenken of dit voor jou genoeg is. Daarnaast is het zo dat een E-Bike accu ieder jaar een beetje minder word. Wil je op gemiddelde ondersteuning 50 kilometer kunnen fietsen? Dan is een 300-400Wh accu groot genoeg.

Echter kan het zijn dat deze na 2 jaar nog maar 40 kilometer haalt. Daarom is het verstandig om in dit geval te kiezen voor een grotere accu. Een accu upgrade kost bij de meeste merken tussen de 100 en 250 euro. Je kunt bij praktisch iedere fiets een grotere accu krijgen. Je kunt informeren bij de fietsenwinkel wat dit precies kost.

Ben je dus een fanatieke fietser en wil je zeker weten dat je voldoende capaciteit hebt? Dan kun je het beste kiezen voor een wat grotere accu met een inhoud van bijvoorbeeld 500 of 600Wh.

Stap 3: Model kiezen

Wat voor model fiets vind jij mooi? En wat vind je prettig? Wil je graag een hippe transportfiets? Of wil je graag een fiets met wat meer comfort en voorvork vering en zadelpen vering bijvoorbeeld? Het is goed om te bekijken wat jij mooi vindt.

Stap 4: Plaatsing van de accu

Daarnaast is de plaatsing van de accu nog iets om op te letten. Tegenwoordig zijn er steeds meet modellen met accu in het frame. Dit zorgt voor meer stabiliteit en een betere gewichtsverdeling. Vaak zijn deze fietsen wel iets duurder. 

Een tijd terug wilde mensen niet graag laten zien dat ze een elektrische fiets hadden. Daarom hadden ze bij voorkeur het liefst de accu op de bagagedrager en een hele kleine voorwielmotor. Tegenwoordig is dat wel anders en willen mensen wel laten zien wat voor mooie E-Bike ze hebben en kijken ze ook meer naar het design.

Het blijft een kwestie van smaak maar veel mensen willen tegenwoordig graag een accu die verwerkt is in de frame buis. Dit zorgt voor een wat stoerdere robuust ogende fiets.

Accu op bagagedrager
Accu op bagagedrager
In tube accu
In Tube accu

Stap 5: Gewicht

Hoe zwaar mag je elektrische fiets zijn? Je ziet dat E-Bikes met een accu in het frame vaak een stuk zwaarder zijn dan E-Bikes met de accu op de bagagedrager. Ook zie je dat sportieve modellen vaak wat lichter zijn. Tijdens het fietsen merk je weinig van het gewicht van een fiets maar als je je fiets bijvoorbeeld regelmatig op een fietsendrager zet kan het wel van belang zijn dat deze wat lichter is. Voel altijd even in de fietsenwinkel of de fiets voor jou handzaam genoeg is.

Stap 6: Derailleur, ketting of belt?

Kies je voor een fiets met derailleurversnelling? Deze zijn vaak een stuk lichter maar hebben een open kettingkast en hebben dus meer onderhoud nodig. Op sportievere fietsen zie je vaak nog wel een derailleur systeem. De meeste stadsfietsen hebben standaard naafversnellingen en een gesloten kettingkast. 

Fiets je vooral met mooi weer? En wil je een zo licht mogelijke fiets? En vind je het geen probleem dat je af en toe je fietsketting schoon moet maken en moet smeren? Dan is een derailleur systeem iets voor jou. Wil je liever niet te veel onderhoud aan je fiets? Dan kun je beter kiezen voor een systeem met versnellingen in de naaf.

Kies je voor naaf versnellingen? Dan kun je ook nog kiezen voor een belt drive (riemaandrijving). Je ziet tegenwoordig steeds vaker E-Bikes met een riemaandrijving. Deze hebben helemaal geen onderhoud en smering nodig en hebben een veel langere levensduur. Wel is een fiets met belt vaak een stuk duurder. Over het algemeen zie je een belt alleen op fietsen boven de 2500 euro. Is één en dezelfde fiets er in een uitvoering met ketting én met belt? Dan is de fiets met belt vaak 200 euro duurder.

Naafversnelling en gesloten kettingkast
Naafversnelling en gesloten kettingkast
Derailleur systeem
E-Bike kopen met riemaandrijving
Riemaandrijving

Stap 7: Remmen

Op een E-Bike zijn remmen van groot belang. Daarom is het goed om te letten op het remsysteem. De meeste duurdere elektrische fietsen zijn voorzien van hydraulische remmen welke werken op oliedruk. Sommige hydraulische remmen werken met blokjes op de velg. Deze zijn prima en remmen uitstekend. Je zult wel af en toe de remblokken moeten laten vervangen. Sommige fietsen hebben hydraulische schijfremmen welke nog beter remmen en bijna geen onderhoud nodig hebben. Dit is dus in de meeste gevallen het beste remsysteem maar is vaak wel weer wat duurder. Dit zit meestal op E-Bikes in de prijsklasse vanaf 2000 euro.

Remmen met kabel zijn er natuurlijk ook nog. Zo heb je rollebrakes of V-Brakes. Rollerbrakes zijn prima en hebben weinig onderhoud nodig. Wel remmen deze niet heel krachtig. Op de rechte weg is dat vaak geen probleem maar ben je wat onzeker en wil je graag goed stevig remmen dan is dit niet het systeem voor jou. Ook in de bergen zijn rollerbrakes niet sterk genoeg.

V-Brakes remmen wel krachtig maar werken met blokjes die regelmatig vervangen moeten worden. Fiets je veel in de stad? Dan zul je je blokken regelmatig moeten laten vervangen. Dit kun je natuurlijk ook zelf doen als je wat geld wil besparen.

Stap 8: Merk kiezen

Wat voor merk fiets wil je precies? Of wil je überhaupt wel een ‘’merk’’ fiets? In veel gevallen is het namelijk zo dat je deels betaald voor het merk. Vaak zijn het de wat kleinere merken die de beste prijs kwaliteit verhouding hebben. Er zijn tegenwoordig ruim 100 E-Bike merken en een groot gedeelte van deze merken gebruikt precies dezelfde onderdelen. Het kan dus interessant zijn om niet per se naar het merk te kijken maar meer naar het type fiets en de specificaties. Vaak is de service bij kleinere merken. Je kunt altijd kiezen voor de standaard Gazelle of Batavus fiets maar vaak is deze in verhouding dus iets duurder.

Daarnaast zijn de levertijden bij de grotere merken vaak een stuk langer dan bij kleinere merken. Ook dit is een afweging. Wil je snel kunnen fietsen? Dan is het wellicht goed om te informeren wat op korte termijn leverbaar is.

Aanrader: Beste E-Bike merken.

Stap 9: Koop je fiets bij een betrouwbare partij

Het allerbelangrijkste is waar je je fiets koopt. Zorg ervoor dat je je fiets koopt bij een partij waar jij je goed bij voelt en waar je vertrouwen in hebt dat ze er voor je staan als er wat aan de hand is. Een fiets is een complex product en er kan altijd wel wat aan mankeren. Ook moet je natuurlijk altijd weer naar dit adres toe voor je onderhoud en service. Daarom is dit misschien het allerbelangrijkste. Je kunt er natuurlijk voor kiezen om een E-Bike online te kopen en wellicht 100 tot een paar 100 euro minder te betalen maar houd dan wel rekening met andere service. Online kopen is vaak goedkoper omdat de service ook minder is en dingen als een servicebeurt waarschijnlijk niet bij de prijs in zitten. Dit is vaak bij de lokale fietsenwinkel wel het geval.

Is het prijsverschil tussen de lokale fietsenwinkel en online te groot? Je kunt altijd open kaart spelen en de fietsenwinkel vragen of ze je tegemoet kunnen komen. Soms is er ook nog iets mogelijk qua inruil wat online natuurlijk geen optie is.

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Of heb je nog andere vragen over waar je op moet letten bij het E-Bike kopen? Laat het dan vooral even weten in de reacties onder dit artikel.

6 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.