Hoeveel Nm heeft een voorwielmotor?
Ben je op zoek naar een nieuwe elektrische fiets? Waarschijnlijk loop je dan tegen de term NM (Newton Meter) aan. Dit zegt iets over de kracht van een motor. In dit artikel vertellen we je hoeveel NM een voorwielmotor heeft en hoe belangrijk dit nou eigenlijk is. In veel gevallen is een lichtere motor namelijk krachtig genoeg. Aan het einde van dit artikel weet je precies hoeveel kracht jij nou eigenlijk nodig hebt.
Hoeveel Nm heeft een voorwielmotor?
Een voorwielmotor heeft tussen de 30 en 40Nm koppel. De meeste moderne motoren hebben 35 of 40 NM. Dit is ruim voldoende als je in Nederland over vlakke wegen fietst. Je merkt ook niet dat deze motoren minder krachtig zijn dan dure midden motoren.
Maar wanneer heb je dan zo’n krachtige motor nodig?
Als je bijvoorbeeld in de bergen gaat fietsen is een zwaardere motor aan te raden. Ben je heel erg zwaar? Dan is het ook goed om voor een krachtigere motor te kiezen. Bij mensen die meer dan 120 kilo wegen zien we dat een 35-40NM motor het zwaar krijgt op het moment dat je tegen de wind in fietst of een heuvel op moet fietsen. In dit geval kun je dus ook beter kiezen voor een zware motor.
Hoeveel Nm heeft een middenmotor?
Middenmotoren beginnen bij 40Nm maar kunnen oplopen tot meer dan 100Nm. Een middenmotor met 40Nm is de Active line van Bosch. Dit is een van de minst krachtige motoren op de markt. Bafang motoren beginnen wat hoger. Ook zijn motoren zoals de Performance Line van Bosch een stuk krachtiger.
80Nm is voor een normale elektrische fiets eigenlijk het hoogste op dit moment. Dit is bijvoorbeeld de Bafang M420 motor. Motoren hoger dan 80Nm zie je vaak op mountainbikes of bakfietsen terug komen maar weinig op normale fietsen.
Met een 80Nm motor heb je voldoende kracht en kun je ook als je 150 kilo weegt nog prima een stijle heuvel op fietsen. Uiteraard trap je dan zelf mee maar hij trekt het prima. Dit is met een fiets met voorwielmotor niet meer te doen en het kan zelfs zo zijn dat de voorwiel motor het in dit soort gevallen begeeft.
Wat is beter, een voorwielmotor of een middenmotor?
Een middenmotor fietst een stuk natuurlijker. Ook zijn middenmotoren doorgaans krachtiger. Daarom kiezen veel mensen tegenwoordig voor een middenmotor. Echter is dit wel een stuk duurder. Fietsen met een middenmotor beginnen meestal bij zo’n 2000 euro terwijl je een fiets met voorwiel motor al vanaf zo’n 1100 euro kunt kopen. Daarom kiezen veel mensen toch voor een voorwielmotor.
Lees hier alles over de verschillen, voordelen en nadelen van een voorwiel motor en een middenmotor.
Veel gestelde vragen
Hoeveel Nm moet een E-Bike hebben?
30-40Nm is meer dan genoeg als je onder normale omstandigheden fietst. Op vlakke wegen is dit meer dan genoeg en zul je nooit tegen beperkingen aan lopen.
Ben je zwaarder dan 125 kilo? Dan is een zwaardere motor ook een goed idee. Denk dan aan een motor met 50Nm of meer.
Fiets je graag in de bergen en beklim je flinke hellingen? Dan kun je het best gaan voor een fiets met een middenmotor met 80Nm of meer. In dit geval kun je eigenlijk overal omhoog komen.
Waarom heeft een voorwiel motor minder Nm?
Bij een voorwielmotor ligt het doorslippen van het voorwiel op de loer. Als een motor te krachtig is kan dat voor gevaarlijke situaties zorgen. Daarom is een voorwielmotor altijd begrenst onder de 40Nm.
Hoeveel Nm heeft een Bosch motor?
Bosch motoren beginnen bij 40Nm. Dit zit vaak op de instap modellen. Als je een flink budget te besteden hebt kun je kiezen voor een zwaardere motor tot 85Nm.
Hoeveel Nm heeft een Bafang motor?
Bafang motoren hebben vaak wat hogere vermogens. De instap variant is de M200 die beschikt over 65Nm koppel. De veel gebruikte M300 en M420 modellen hebben 80Nm koppel.
Wat betekent Nm bij elektrische fietsen?
Nm staat voor Newton Meter. Dit is het koppel, ofwel de kracht van de motor. Hoe hoger het getal hoe krachtiger de motor. Een 80Nm motor is dus een stuk krachtiger dan een 40Nm motor.
hoeveel polen heeft de Bafang voorwielmotor BS-105CQ36V350W en hoe zijn de wikkelingen geschakeld?
ik zoek nl waarom deze motor (nu in mijn driewieler) zoveel meer stroom verbruikt dan mijn vroegere Crystalyte HT3525 “high torque” motor
ik merk dat niemand antwoordt, misschien omdat ik mijn motor met het merk BAFANG benoem, daar ben ik niet zeker van. Het is in elk geval een “chinese” standaardmotor die door m’n dealer in vervanging van m’n Crystalyte gemonteerd werd (de velg was kapot en de bedieningsknoppen werkten niet meer, kortsluiting, bediening zou niet meer leverbaar zijn (of te duur?)) Mijn vraag is echter: heeft het aantal polen van de rotor invloed op het koppel en op het verbruik van de motor?