Is een Bafang motor goed?

Is een Bafang motor goed?

Is een Bafang motor goed? Als je Bafang hoort denk je direct aan een Chinees product. Dit klopt ook. Bafang is een Chinese fabrikant van E-Bike motoren. Maar is dit nou eigenlijk een goed merk? In dit artikel vertellen we je alles wat je moet weten over Bafang voorwiel en midden motoren.

Grote producent

Bafang is 1 van de grootste producenten van E-Bike motoren wereldwijd. De meeste E-Bikes zijn dan ook voorzien van een Bafang motor. De meeste merken gebruiken in ieder geval voorwiel motoren van Bafang. Veel zowel A merken als B merken gebruiken ook middenmotoren van het merk.

Prijs kwaliteit verhouding

De prijs kwaliteit verhouding van Bafang motoren is uitstekend. Dit is ook de reden dat veel merken motoren van dit merk gebruiken. De motoren van Bafang zijn in vergelijking met Bosch bijvoorbeeld een stuk sterker en wat goedkoper.

Verschillende soorten Bafang motoren

Bafang heeft verschillende motoren. In dit artikel behandelen we de meest voorkomende modellen.

Bafang M200

De Bafang M200 motor is de goedkoopste motor. Deze heeft 65Nm koppel en is erg geruisloos. De motor heeft een krachtsensor en is vooral te vinden onder betaalbare stadsfietsen. De motor is ook wat energie zuiniger dan de andere modellen. Maar het nadeel is dan weer dat hij ook wat minder kracht geeft.

Bafang M200 Middenmotor

Bafang M300

De Bafang M300 motor heeft een rotatiesensor. Je hebt dus wel een middenmotor, ondersteuning bij de pedalen en de juiste gewichtsverdeling. Maar door de rotatiesensor is hij ook geschikt voor mensen die bijvoorbeeld knie klachten hebben of om wat voor reden dan ook niet veel kracht kunnen zetten. De M300 motor heeft een koppel van 80Nm.

Bafang M300 middenmotor met rotatiesensor

Bafang M400/M420

De Bafang M400 en zijn opvolger de M420 kun je terug vinden in de duurdere E-Bikes met een Bafang systeem. Deze heeft ook een koppel van 80Nm en heeft zowel een rotatie als een krachtsensor. Hierdoor fiets je met deze motor zowel op het lange rechte eind als in de bergen perfect. Deze motor wordt door veel mensen als het prettigste systeem ervaren. 

Het is wel goed om er rekening mee te houden dat deze motoren aardig stroom verbruiken omdat ze zo sterk zijn. Kies dus bij voorkeur ook voor een wat grotere accu in combinatie met deze motor.

Bafang M420 middenmotor

Bafang M600

De M600 motor is niet heel veel voorkomend maar wel leuk om het even over te hebben. Deze motor heeft maarliefst 120Nm koppel en zie je vooral terug op Mountainbikes. De meeste E-Bike motoren zijn 250 Watt maar deze M600 maarliefst 500 Watt. De enige motor met meer vermogen is de M620 motor met 160Nm koppel. In beide gevallen kun je ook geen naaf versnellingen meer gebruiken. De motor is dan namelijk zo sterk dat ze de hele naaf kapot trekken.

Lees hier meer over alle verschillende types Bafang motoren.

Krachtige M620

Voorwiel en achterwiel motoren Bafang

In stadsfietsen kom je de voorwiel motoren van Bafang (HF Series) ook nog regelmatig tegen. Voorwiel motoren van Bafang zijn naar onze mening de beste voorwiel motoren. Deze hebben 40Nm koppel maar dit is sowieso meestal het geval bij voorwiel motoren. De achterwiel motoren (HR Series) kun je vinden bij sportievere modellen. De achterwiel motoren zijn erg krachtig (80Nm) en betrouwbaar.

Muon Performer
Sportieve E-Bike met HR Series achterwiel motor

Bafang vs. Bosch

De twee bekendste fabrikanten zijn Bafang en Bosch. Kwalitatief zijn de motoren heel vergelijkbaar. Bosch is ook een fantastisch systeem maar dit is wat duurder. Ook zijn Bosch motoren vaak minder krachtig. Op een instap model E-Bike met Bosch motor zit vaak de Active Line motor. Deze heeft 40Nm koppel. In dezelfde prijsklasse kun je ook fietsen vinden met een Bafang M420 motor. Deze heeft 2 keer zoveel kracht en wat betere rij eigenschappen voor hetzelfde geld. Bosch motoren zijn ook erg goed maar als je vergelijkbare prestaties wil dus wel een stuk duurder.

Andere Bafang componenten

Naast motoren maakt Bafang natuurlijk meer fietsonderdelen. Soms hebben fietsen met een Bafang motor ook een Bafang accu, controller en display maar dit is niet altijd het geval. Bafang motoren werken ook samen met andere onderdelen fabrikanten. De losse onderdelen van Bafang zoals displays en accu’s zijn ook van uitstekende kwaliteit. Ook zien we dat fietsen die voorzien zijn van een 100% Bafang systeem erg betrouwbaar zijn omdat de componenten goed samenwerken. Cortina is bijvoorbeeld een merk dat complete Bafang systemen monteert met een Bafang motor, accu, display, controller en sensoren. Dit maakt dat de fietsen relatief weinig storingen hebben.

Je zult je nu misschien afvragen waarom niet iedere fabrikant een 100% Bafang systeem gebruikt. De reden daarvoor is dat dit vaak duurder is dan een zelf samengesteld systeem. Ook zijn er fabrikanten die eigen software schrijven omdat ze dan betere rijeigenschappen hebben of ze gebruik kunnen maken van grotere accu’s.

Kun je een Bafang motor opvoeren?

Een middenmotor van Bafang kun je opvoeren. Oudere modellen kun je in de instellingen op het display opvoeren. Dit is erg eenvoudig.

Bij nieuwere Bafang modellen is het lastiger. De dealer kan met een BESST Tool de wielmaat aanpassen. In dat geval ondersteunt de fiets tot 32 kilometer per uur. De snelheid op het display klopt dan niet meer omdat je eigenlijk de motor voor de gek houd.

Wil je je fiets serieus sneller laten lopen? Dan kun je deze opvoeren met een speed chip. Deze kosten ongeveer 150-200 euro en kun je gemakkelijk zelf monteren of laten monteren bij de fietsenwinkel (mits deze dit wil doen natuurlijk). De fiets loopt na montage van een speedchip ongeveer 45 kilometer per uur.

Let op: als je je fiets opvoert mag je hiermee niet meer op de openbare weg. Ook kan het zijn dat de fabrieksgarantie vervalt op het moment dat je je E-Bike met Bafang motor gaat opvoeren.

Wat weegt een Bafang motor?

Alle Bafang motoren hebben een ander gewicht. Maar de meest voorkomende motoren zitten tussen de 3 en de 4 kilo. Zo weegt de sterke M420 motor 3,8 kilo en de compactere M200 motor weegt 3,2 kilo. Bakfiets motoren kunnen nog wat meer wegen.

Een voorwiel motor is lichter en weegt ongeveer 2 kilo. Dit maakt de fiets in zijn geheel dus ook lichter.

Achterwiel motoren wegen tussen de 2,4 en 4,5 kilo. De meest voorkomende achterwiel motoren zitten rond de 4 kilo.

Conclusie: Is een Bafang motor goed?

Bafang motoren zijn uitstekend. De rij eigenschappen zijn goed en de prijs is redelijk. Vooral de M420 middenmotor is een aanrader. Deze heeft een heel prettig rij karakter en is op alle vlakken net wat beter dan de concurrenten in dezelfde prijsklasse. Veel mensen hebben het idee dat Bafang minder goed is omdat het Chinees is. Maar het tegenovergestelde is waar. Bafang is 1 van de grootste E-Bike motor producenten en absoluut niet te onderschatten. Ook is de service en de aftersales van het bedrijf erg goed. Je kunt dus met een gerust hart een E-Bike met Bafang motor kopen. 

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het dan gerust even weten in de reacties.

Lees hier ons artikel over de beste E-Bike merken.

11 reacties

  1. De fiets van mijn vrouw, een Leader Fox Lucas, heeft een Bafang M420 middenmotor.
    De ondersteuning valt zo nu en dan uit tijdens het rijden en dan soms ook ineens weer aan. Soms valt hij uit na 1 km en soms na 10 km, het is heel wisselend maar tijdens langere fietstochten, 80-100km bijv. is de ondersteuning meer uit dan aan. De fietsenmaker heeft geen idee waar ze het moeten zoeken.
    Is er iemand die een tip heeft? Kabels zijn al nagekeken op evt. breuken maar volgens de fietsenmaker kunnen ze niet zelf de motor open maken voor evt. de Trapkracht sensor. Trouwens ze hebben ook geen idee hoe die er precies uitziet en of ze hem eruit kunnen halen en of ze daarna alles er weer goed in krijgen. Ook weten ze niet of ze wel iets kunnen doen aan de Trapkracht sensor.
    Ze zijn geen dealer meer van Leader Fox en zodra ze er toch naar bellen met een afgeschermd nummer anders nemen ze niet op, dan verbreken die onmiddellijk de verbinding omdat ze niets met hun willen doen, jullie zijn toch geen dealer meer zeiden ze.
    De motor opsturen is eigenlijk geen optie zeiden ze want dat duurt minimaal 6 weken en dan is het maar de vraag of je er iets mee opschiet, vermoedelijk zeggen ze nieuwe kopen is het advies.
    Is er iemand die een tip heeft?

  2. Hallo ik heb een probleem.
    Ik probeerde mijn fietsversnelling af te stellen dat zeer moeizaam ging ,
    Toen keek ik de naaf ma nog of die recht was , maar daarna kon ik de shifter connector niet meer vast zittend er op krijgen.
    De bout draait door,
    Zonder slijtage van binnen te zien.
    Help!

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.