Voorwielmotor of middenmotor? De belangrijkste verschillen

Voorwielmotor of middenmotor? De belangrijkste verschillen.

Wil je een elektrische fiets gaan kopen? Dan is de eerste keuze die je moet maken of je een fiets met voorwielmotor of middenmotor wil. Iedereen die heeft wel een mening over wat nou het beste zou zijn. Maar dit is niet voor iedereen gelijk. In dit artikel gaan we jou vertellen hoe je erachter kunt komen wat het beste bij jou past.

Prijsverschil

Het eerste belangrijke verschil tussen een fiets met voorwielmotor en middenmotor is de prijs. Een fiets met middenmotor is een stuk duurder. Heb je een budget van minder dan 2000 euro? Dan kom je sowieso uit op een fiets met voorwielmotor. Fietsen met een voorwielmotor beginnen vaak bij iets meer dan 1000 euro. Fietsen met middenmotor beginnen bij 2000 euro en zijn vaak wat luxer uitgevoerd. 

Rij eigenschappen

Het tweede en grootste verschil zijn de rij eigenschappen. Een voorwiel motor heeft een wat ongenuanceerd karakter. De ondersteuning is wat heftiger en heeft echt een aan / uit karakter. Een middenmotor werkt door middel van een krachtsensor en reageert dus op wat jij doet. Ga je een heuveltje op? Dan krijg je meer ondersteuning doordat jij harder trapt. Heb je wind mee? Dan krijg je wat minder ondersteuning. De bereider heeft dan vaak het gevoel dat hij of zij de fiets beter onder controle heeft.

Daarnaast reageert een middenmotor sneller. Bij een voorwielmotor moet je de pedalen vaak 1 keer ronddraaien voordat de ondersteuning merkbaar is. Bij het wegfietsen bij het stoplicht moet je de eerste rotatie dus zelf doen. Bij een middenmotor heb je sneller ondersteuning en fiets je dus ook soepeler weg.

De meeste mensen vinden een middenmotor prettiger fietsen. Echter is een middenmotor met kracht sensor niet geschikt wanneer je bijvoorbeeld weinig kracht in je benen hebt. Wil je graag dat de motor zoveel mogelijk doet en jij zelf niet? Dan kun je het beste gaan voor een voorwielmotor.

Technische verschillen. Rotatiesensor vs. trapkrachtsensor

Ben je benieuwd waarom deze fietsen nou allebei een ander rij karakter hebben? Dat komt voornamelijk door de sensor. Een voorwielmotor werkt door middel van een rotatiesensor. Deze registreert dus het feit dat de pedalen bewegen en begint dan te ondersteunen. De rotatiesensor heeft niet door wat je precies doet en hoe zwaar je trapt. Het is zelfs zo dat je op een fiets met een rotatiesensor zou kunnen fietsen zonder ketting. Zolang de pedalen bewegen, ondersteunt de motor.

Een trap krachtsensor meet hoeveel kracht jij op de pedalen zet en gaat op basis daarvan ondersteunen. Dit voelt dus een stuk natuurlijker.

Gewichtsverdeling

De gewichtsverdeling is bij een middenmotor beter. Doordat het zwaartepunt lager ligt en in het midden van de fiets is de fiets vaak meer wendbaar. Ook wordt de fiets aan de voorkant lichter waardoor je beter kunt manoeuvreren wanneer je je fiets bijvoorbeeld in het hok zet. 

Kracht

De kracht van een E-Bike motor wordt uitgedrukt in Nm (Newton Meter). Een voorwiel motor heeft meestal 30 of 40 Nm koppel. Een middenmotor heeft vaak tussen de 40 en 80Nm koppel. 40Nm is op de vlakke weg ruim voldoende. Fiets je wat meer in de bergen of neem je je fiets mee op vakantie? Dan heb je wellicht wat meer kracht nodig. Een middenmotor van Bafang heeft bijvoorbeeld vaak 80Nm koppel en is ook krachtig genoeg om in de bergen te gaan fietsen.

Levensduur

Veel mensen denken dat een middenmotor langer mee gaat. Dit kan in theorie zo zijn maar het is wel zo dat voorwiel motoren ook heel weinig slijten. Dit argument gaat eigenlijk alleen op als je van plan bent om 20.000 of meer kilometers te gaan fietsen. De meeste mensen redden dit niet en dit is dan dus ook niet aan de orde.

Lage instap

Wil je een fiets met lage instap? Dan kom je vaak uit op een fiets met voorwielmotor. Een middenmotor maakt de instap namelijk wat hoger. Wel kun je een fiets met ruimere instap vinden en middenmotor maar als je echt een lage instap wil zul je toch al gauw op een fiets met voorwielmotor uit komen.

Fietsen zonder ondersteuning

Ben je bang dat je wel eens zonder ondersteuning moet fietsen? Een fiets met voorwielmotor fietst vaak zonder ondersteuning ook nog prima. De fiets is natuurlijk een stuk zwaarder dan een normale fiets dus je trapt wel iets zwaarder maar je kunt er prima mee thuis komen.

Een fiets met middenmotor heeft een soort vrijloop als de motor niet aan staat. Echter merk je toch altijd wel wat meer weerstand. Een fiets met middenmotor fietst dus niet prettig zonder ondersteuning.

Maak een proefrit

Het allerbelangrijkste advies is dat je altijd een proefrit moet maken. Er is namelijk nog een hele belangrijke factor: smaak! Sommige mensen hebben een bepaald beeld in hun hoofd maar blijken er na een proefrit toch heel anders over te denken. Ga dus altijd even bij de lokale fietsenwinkel langs en probeer even wat jij het prettigste vindt. Over smaak valt tenslotte niet te twisten.

Conclusie; wat is beter? Voorwielmotor of middenmotor?

In de meeste gevallen is een middenmotor de beste keuze. Wel is het belangrijk om altijd even te vergelijken. Heb je een wat kleiner budget? Dan kun je beter gaan voor een voorwiel motor. Een voorwielmotor is een stuk goedkoper. Wil je nog even alle voor en nadelen op een rijtje? Kijk dan eens naar de tabel hieronder.

voorwielmotor of middenmotor
Is een Bafang motor goed
Voordelen voorwielmotorVoordelen middenmotor
Lage prijsNatuurlijke ondersteuning
Veel ondersteuningBetere gewichtsverdeling
Lage instap mogelijkKrachtige motor

Lees hier onze tips voor het aanschaffen van een E-Bike.

Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het dan even weten in de reacties.

2 reacties

Laat een reactie achter

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.