Wat moet je doen als je elektrische fiets niet meer aan gaat?
Je elektrische fiets gaat niet meer aan. En nu? Wat is er aan de hand en hoe kun je dit oplossen? In dit artikel geven we je de meeste voorkomende redenen waarom je elektrische fiets niet meer aan gaat. Een aantal oorzaken heb je vast zelf ook al bedacht maar het vinden van een probleem begint altijd bij het uitsluiten van de meest voor de hand liggende problemen. Door dit hele artikel door te lezen kun je zomaar flink besparen op een bezoek aan de lokale fietsenmaker.
Staat je accu in slaapstand?
Voorheen was het zo dat als een E-Bike lang stil stond je de accu wel weg kon gooien. De accu kreeg last van diepteontlading en raakte onherstelbaar beschadigd. Tegenwoordig hebben eigenlijk alle accu’s een beveiliging om dit te voorkomen. Een slaapstand. Als je fiets wat langer stil staat zal hij in deze slaapstand gaan. Je kunt hem ‘’opwekken’’ door het knopje op de accu in te drukken. In 9 van de 10 gevallen zit er een aanknopje op de accu. Soms druk je deze even in maar soms moet je hem ook een paar seconden ingedrukt houden. Werkt dit ook niet? Probeer dan de aan knop op de accu en de aan knop op het display een paar seconden tegelijk ingedrukt te houden.
Als het goed is gaat je E-Bike nu weer gewoon aan. Heb je geen aan knopje op de accu zitten? Dan kun je proberen de accu even aan de lader te leggen om hem wakker te maken.
Is je lader kapot?
Weet je zeker dat de lader van je E-Bike goed werkt? Als er een kabelbreuk in de oplader zit kan het zomaar zijn dat je accu gewoon niet goed geladen is. De meeste laders en accu’s hebben indicator ledjes waardoor je kunt zien of je accu goed opgeladen wordt.
Twijfel je nog steeds? Dan kun je de lader doormeten met een multimeter. Hoe dat precies werkt zie je in het filmpje hieronder.
Als je lader kapot is kun je een nieuwe aanschaffen. Meestal kost dit tussen de 50 en de 150 euro.
Maakt je accu goed contact?
Zit de accu helemaal tot aan het einde in de accu slede? En zijn de pennetjes waarmee de accu contact moet maken recht en in orde? Als je accu niet goed contact maakt kan het zijn dat je elektrische fiets niet meer aan gaat.
Kabels checken
Zitten alle kabels goed vast? Het gebeurd regelmatig dat een kabel los trilt of ergens aan blijft haken. Controleer of alle kabels in het zicht goed in elkaar gedrukt zitten. Denk bijvoorbeeld aan de display kabel bij het stuur en eventueel de motor kabel. Heb je een fiets met accu op de bagagedrager? Vaak zitten er ook verbindingen in de buurt van de drager. Controleer goed of alle stekkers goed zitten.
Werkt je accu naar behoren?
Dit is een groter probleem. Het kan natuurlijk ook zijn dat je accu niet goed meer werkt. Je kunt je accu zelf doormeten met een multimeter. Als de accu opgeladen is moet deze een spanning afgeven boven het aantal volt van je accu. Heb je een 36 volt accu? Dan zou deze in een ideale situatie rond de 40 volt afgeven. Als je accu iets minder dan 40 volt aangeeft is hij ook nog in orde maar als hij minder dan 36 volt afgeeft dan is de accu niet goed meer en zal deze vervangen of gereviseerd moeten worden.
Echter is dit niet een perfecte methode om je accu te testen. Als je echt wil weten hoe de accu er aan toe is kun je deze professioneel laten testen.
Heb je al bovenstaande oorzaken gecontroleerd? Dan zul je toch even naar de lokale fietsenmaker moeten om verder onderzoek te laten doen.
Is je fiets sowieso al wat ouder? Dan kun je er ook voor kiezen om een nieuwe te kopen.
Heb je nog vragen of opmerkingen over dit artikel? Laat het dan vooral even weten in de reacties.