Veel voorkomende E-Bike problemen
Ervaar je problemen met je elektrische fiets? In dit artikel vertellen we jou de meest voorkomende E-Bike storingen / problemen en hoe je dit op kunt lossen. Heb je een ander probleem wat niet terug komt in dit artikel? Laat het dan vooral weten in de reacties. Op die manier kunnen onze technische specialisten reageren en het artikel uit breiden.
Algemene problemen elektrische fiets
E-Bike gaat niet aan
Gaat je elektrische fiets niet aan? Vaak heeft dit te maken met een slaapstand. De meeste elektrische fietsen hebben een knopje op de accu om de fiets uit de slaapstand te halen. In sommige gevallen druk je 1 keer op het knopje en is het klaar. In sommige gevallen houd je het aan knopje 5 seconden ingedrukt waarna hij zou moeten ontwaken uit de slaapstand.
Werkt dit beide niet? Zet dan de accu nog even aan de lader. Dit kan de accu ook doen ontwaken.
Gaat de fiets nog steeds niet aan? Ga dan langs bij de fietsenmaker. Wellicht is er een andere manier om de accu op te wekken. Ook kan het natuurlijk zo zijn dat er een ander probleem is zoals een slecht contact, een defect knopje of een defect aan de accu zelf.
E-Bike verlichting gaat niet aan
Veel elektrische fietsen hebben niet een apart knopje om de E-Bike verlichting aan te zetten. In dit geval houd je de + knop (meer ondersteuning) even ingedrukt. Na een paar seconden gaat de verlichting doorgaans aan. Ook kan het zijn dat een elektrische fiets gewoon normale batterij verlichting heeft. In dit geval kun je de batterijen vervangen.
Als de verlichting wel op de accu werkt en je zeker weet dat je de juiste knop gebruikt hebt kan het liggen aan de bedrading van de lamp. Controleer goed of de bedrading goed in de lamp gedrukt zit. Ook kan het zijn dat er stekkertjes in het frame of bij de controller niet goed vast zitten. Weet je zeker dat dit goed zit? Dan kun je met de multi meter nog eens uitzoeken of er wel spanning op de draden zit. Als er spanning op de draden zit is de lamp zelf kapot. Deze kun je vaak eenvoudig zelf vervangen.
Ondersteuning valt weg
Heb je het idee dat de motor inhoudt tijdens het fietsen? Of valt de ondersteuning helemaal weg? Er zijn verschillende oorzaken die dit probleem kunnen verklaren.
De eerste optie is wellicht wat voor de hand liggend maar wel belangrijk om te benoemen. Fietsen zijn begrensd. De meeste op 25 kilometer per uur. Zodra je deze snelheid haalt voelt het alsof je fiets enorm begint in te houden. Helaas hoort dit erbij. Als je iets langzamer blijft fietsen, bijvoorbeeld 24 kilometer per uur, zul je dit probleem niet hebben. Ook kan het zijn dat je fiets in iedere stand begrensd is. Dit wil zeggen dat hij in de eerste ondersteuningsstand ondersteunt tot 10 kilometer per uur, in de tweede stand tot 15 kilometer per uur enzovoort. Als dit het geval is kun je ook op lagere snelheden het idee hebben dat de fiets inhoud.
Een tweede optie is de trapsensor of speedsensor. Vaak zit er een trapsensor op de trapas bij de crank. Als deze niet goed draait of vies is kan het zijn dat de ondersteuning niet of matig werkt. Er kan ook een speedsensor zitten op de achtervork. Deze werkt in combinatie met een magneetje op een spaak van het achterwiel. Als dit magneetje niet goed zit werkt de ondersteuning van je fiets helemaal niet meer. Als hij er net bij in de buurt komt kan het zijn dat de ondersteuning minder werkt of weg valt.
De derde optie is een controller probleem. Het kan zijn dat de computer van je fiets niet goed werkt en deze vervangen moet worden. Dit is vaak een software probleem maar dit komt helaas wel vaker voor. We hebben overigens ook een heel artikel geschreven over controller vervangen.
Error codes
Heb je een error code in het display van je E-Bike? Dan kun je vaak makkelijker achterhalen waar het probleem in zit. We hebben een lijst gemaakt met veel voorkomende E-Bike error codes.
Heb je een error code gehad? Dan blijft deze vaak in het display staan. Je kunt error codes vaak wissen door de aan/uit knop ongeveer 20 seconden ingedrukt te houden. Ook kan het zijn dat je deze wist door de + en – knop ingedrukt te houden. Je kunt vaak informeren bij de fietsenwinkel hoe je dit bij jouw fiets doet. Soms komen de errorcodes weer terug en moet je je alsnog melden bij de winkel maar in sommige gevallen blijven ze ook weg.
Fiets valt uit bij hoge ondersteuning
Zet je je fiets in de hoogste stand en valt hij uit op het moment dat je weg wil fietsen? Vaak is de accu dan niet goed meer. Deze doet het wel als je rustig fietst maar als er meer vermogen gevraagd wordt trekt hij het simpelweg niet meer. Je kunt het nog even rekken door hem minder te belasten maar vermoedelijk moet je de accu vervangen of reviseren.
Fiets trapt door
Dit is een probleem dat niet alleen voorkomt bij elektrische fietsen. Ook bij normale fietsen komt dit vaak voor. Meestal komt dit doordat de versnellingen van je fiets niet goed afgesteld zijn. Als de versnellingen net niet goed staan heb je het gevoel dat je fiets doortrapt of dat je ketting over slaat. In het geval van een fiets met naafversnellingen is dit bijna altijd het probleem.
Lees hier hoe je zelf je versnellingen af kunt stellen.
Als je een fiets met een derailleur systeem hebt (meerdere tandwielen) kan het ook zijn dat de ketting overslaat. Dit is vaak slijtage en kan erop duiden dat de ketting en/of tandwielen aan vervanging toe zijn.
Problemen met E-Bike motor
E-Bike ondersteuning werkt niet
Doet de ondersteuning van je fiets het ineens niet meer? Controleer dan goed de kabels. Vooral bij voorwiel motoren komt het regelmatig voor dat de stekker er niet goed in zit of dat de stekker geoxideerd is. Controleer dit dus goed. Zorg dat de stekkers vochtvrij zijn en spuit ze eventueel in met contactspray. Als de stekker goed in elkaar zit hoor je een klik. Als je deze niet hoort zit hij vaak niet helemaal goed in elkaar gedrukt.
Ook kan het zijn dat de display niet goed aangedrukt zit. Dit komt vaak voor bij fietsen met een Bosch systeem. Je hebt het idee dat de display goed zit maar je kunt hem er nog verder op drukken. Als hij wel contact maakt maar niet goed vast geklikt zit zul je merken dat de bediening werkt maar de fiets niet meer ondersteund.
Voorwielmotor maakt lawaai
Maakt de voorwielmotor van je fiets ineens meer geluid dan voorheen? Dit is een vaker voorkomend probleem. Als de motor een zingend geluid gaat maken is dat vaak een gebrek aan vet. Een motor kan uit elkaar gehaald worden en opnieuw ingevet worden maar daarvoor bestemd vet. In de meeste gevallen wordt het geluid een stuk minder. Een reparatie als deze is wel een aardige klus. De fietsenmaker zal hier tussen de 60 en 150 euro voor vragen.
Voorwiel motor ratelt
Als er een ratelend geluid uit het voorwiel van je fiets komt is dit helaas geen goed nieuws. Een voorwiel motor zitten allerlei verschillende tandwielen in. Als deze tandwielen kapot gaan begint de motor te ratelen. Veel fietsenmakers zullen op dit punt adviseren om een nieuw binnenwerk of een nieuwe motor aan te schaffen. De kosten van deze reparatie zullen al gauw tussen de 300 en 600 euro zijn.
Voorwiel motor is kapot
Doet je voorwiel motor helemaal niks meer of hoor je wel geluid maar heb je weinig tot geen ondersteuning? Dan zou het zomaar kunnen dat je voorwiel motor helemaal kapot is. De kosten voor het vervangen van een motor zitten in de meeste gevallen tussen de 300 en 600 euro.
Display problemen
Knopjes blijven hangen
Het kan zijn dat de knoppen van je display of het bedieningspaneeltje blijven hangen. Vaak komt dit doordat er te hard op de knoppen gedrukt is. Rubberen en plastic dopjes kunnen onder de behuizing blijven hangen. Je kunt dit vaak makkelijk oplossen door het knopje wat heen en weer te bewegen. Ook kan het helpen om de ruimte rondom het knopje goed schoon te maken. Vervolgens kun je ook nog proberen wat WD40 onder de knoppen te spuiten. In ieder geval is het belangrijk om vuil uit de buurt van de knoppen te houden.
Display gaat niet aan
Lees je eerst nog even hierboven wat je kunt doen als je fiets helemaal niet aan gaat? Heb je dit gelezen en uitgesloten? Dan kan het zijn dat het aan de display van je fiets ligt. Vaak ontstaan er problemen bij fietsen met een afneembaar display. Deze haal je er steeds af en schuif of draai je er weer op. Na een verloop van tijd kan het zijn dat je display geen goed contact meer maakt of niet goed vast kikt waardoor bij niet meer werkt. Je kunt ook hier de contacten goed schoonmaken en zorgen dat hij er soepel op en af gaat. Druk je de display naar beneden en werkt hij dan wel? Dan kun je proberen hem vast te zetten. Echter is dit wel een teken dat je display (en soms docking van het display) aan vervanging toe is.
In sommige displays zit ook een losse batterij. Als deze leeg is kun je het display ook niet meer gebruiken en gaat deze niet meer aan. Dit is alleen het geval bij afneembare displays. Vaak wordt er vooraf een waarschuwing gegeven op het display dat je de batterij moet vervangen.
Vocht in het display
Helaas komt het vaker voor dat er condensvorming is achter het glas van je display. Je kunt het display even in een bak met rijst leggen maar de kans is groot dat de condens terug komt. Je kunt proberen om een bescherm folie over het display heen te plakken. Net zoiets als op je telefoon zit. Ook kun je ervoor kiezen om er een hoesje of zakje overheen te doen bij regenachtig weer.
Als je binnen de garantieperiode vocht in je display krijgt kun je ook terug gaan naar de winkel waar je de fiets gekocht hebt. Vaak kan deze het probleem voor je oplossen.
E-Bike geeft geen snelheid aan
Als de snelheid niet wordt aangegeven op het display is dit meestal een probleem met een sensor. Dit kan de speedsensor op de achtervork zijn die werkt door middel van een magneetje op de spaak van je achterwiel. Als deze scheef zit of niet goed langs de sensor gaat kan het zijn dat de snelheid niet aangegeven wordt. Ook kan het zijn dat de fiets dan helemaal niet ondersteunt.
Bij bepaalde types Vogue fietsen is dit een terugkerend probleem. Dit kan verholpen worden door de accu te vervangen, een ander display te monteren of door een stekkertje bij de controller los te halen. Vraag de Vogue dealer voor de oplossing van dit probleem.
E-Bike accu problemen
E-Bike accu rammelt
Rammelt de accu van je elektrische fiets? Dat kan erg irritant zijn. Het gebeurd vaker dat er naar verloop van tijd ruimte ontstaat in de docking van je E-Bike accu. Je kunt dit oplossen door een rubbertje in de accu slede te plakken. Dit is de makkelijkste oplossing.
Ook kun je ervoor kiezen om de slede iets anders te monteren. De accu slede zit doorgaans met 4 boutjes vast. Als je onder de slede een extra ringetje monteert bij 1 van de bouten komt er spanning op de slede te staan. Dit zorgt ervoor dat het rammelende geluid verdwijnt.
Accu laad niet op
Laad de accu van je elektrische fiets niet op? Controleer dan goed de contactpunten van de lader. Soms helpt het om de lader er een paar keer in en uit te doen. Ook kan het helpen om de contactpunten in te spuiten met contactspray.
Is de stekker van je oplader geoxideerd? Dan werkt deze waarschijnlijk minder goed. Zorg dat je deze goed schoon maakt (haal eerst de lader even uit het stopcontact) alvorens je deze gaat gebruiken.
Accu wil niet uit de slede
Heb je het slot open maar krijg je de accu er niet goed in en uit? Dit kan te maken hebben met het palletje waar het E-Bike slot achter haakt. Soms is dit niet ruim genoeg en blijft de accu hangen. Je kunt het slotje inspuiten en het palletje wat ruimer maken met een stukje schuurpapier.
Blijft het slotje helemaal hangen of werkt het niet naar behoren? Dan kun je hier lezen hoe je je accu slot vervangt.
Ook kan het helpen om de slede in te smeren met vet en de accu er vervolgens een paar keer in en uit te halen. Zo slijt de accu wat in en wordt het makkelijker om hem in de toekomst te verwijderen.
Heb je een fiets met de accu op de bagagedrager? Dan kan het zijn dat hij klemt in het controllerhuis. Dit is het gedeelte waar de accu in klikt. Druk dit bakje naar beneden terwijl je de accu er uit trekt. Vaak helpt dit en krijg je de accu makkelijker los.
Meest voorkomende E-Bike storingscodes (en oplossingen)
Heb je een elektrische fiets en heb je een storingscode in beeld? De kans is groot dat de storing terug te vinden is in dit overzicht. Dit zijn namelijk de storingscodes die het meest gemeld zijn bij de grootste E-Bike motor producent ter wereld. In dit overzicht nemen we deze storingen met je door en geven we uiteraard de oplossing voor deze problemen.
Error 8 – Hall Sensor Fault
Error 8 is een probleem met de Hall Sensor. De Hall Sensor is een component wat voor komt in de meeste E-Bike motoren. Meestal is het echter niet de sensor die kapot is maar is het een communicatie storing met de sensor. In 9 van de 10 gevallen is het vervangen van de controller de oplossing voor dit probleem. In een heel enkel geval is het wel de sensor en zul je de hele motor moeten vervangen. Het is meestal niet mogelijk om de sensor zelf te vervangen.
Error 21 – Speed Sensor Fault
Error 21 is een veel voorkomende storing en is gelukkig vaak snel op te lossen. Als je Error 21 in beeld krijgt is dit een probleem met de speed sensor welke je kunt vinden op je achtervork. Langs de sensor op de achtervork draait een magneetje. Dit magneetje zit gemonteerd op een spaak. Deze zit vast met een inbus of kruiskop boutje. Als je per ongeluk tegen dit magneetje aan stoot met je hak of je tas kan deze verdraaien of verschuiven. Als dit gebeurd krijg je een error 21 en kan het zelfs zijn dat je elektrische fiets geen ondersteuning meer geeft. Zorg dat de magneet goed voor de sensor zit en zorg dat er ongeveer 10 tot 13 millimeter tussen de sensor en het magneetje zit.
Zit het magneetje goed maar werkt hij nog niet? Dan kun je het magneetje nog even goed schoonmaken en opschuren. Vaak wordt het magneetje op die manier beter geregistreerd.
Als dit ook niet helpt kan het zijn dat de speed sensor kapot is. Vervelend maar gelukkig is dit niet een heel erg duur onderdeel. Vaak zal dit onderdeel (excl. montage) met hooguit 20 euro wel betaald zijn.
Error 25 – Torque Sensor Fault
Torque Sensor Fault is een probleem met de kracht sensor van de motor. Helaas zit dit probleem in de motor zelf en omdat de onderdelen niet echt zelf te vervangen zijn zul je de hele motor moeten vervangen.
Error 30 – Communication fault
Error 30 is een communicatie fout ergens in de fiets. In de meeste gevallen is het een stekkertje wat los zit. Het lastige aan een error 30 is dat het overal in de fiets kan zitten. Weet je zeker dat alles goed aangesloten is en alle stekkertjes goed zijn (vrij van oxidatie en dergelijke) zou het kunnen dat de controller vervangen moet worden. Maar controleer altijd goed de stekkers en kabels voordat je overgaat tot vervangen van onderdelen.
Error 36 – Display Fault
Error 36 is een probleem met het display. Controleer altijd goed de stekkers van het display. Het kan ook zijn dat deze error code verdwijnt nadat je het systeem reset en vervolgens niet meer terug komt. Probeer dit dus ook altijd even. Hoe je de error codes wist lees je onderaan dit artikel.
Helpt dit niet? Dan kun je het display vervangen. De kans is groot dat dit het probleem wel oplost.
Error 41-42 – Battery voltage to high / low
Een error 41 of 42 treedt op wanneer de spanning te laag of te hoog is. Te laag kan natuurlijk te maken hebben met dat de batterij leeg is. Te hoog kan te maken hebben met een verkeerde accu. Zorg dat je de juiste accu hebt voor je fiets en dat deze goed opgeladen is. Als dit het geval is kun je de error codes wissen en het systeem opnieuw opstarten. Het zou nu goed moeten zijn. Als de storing zich blijft voordoen zul je waarschijnlijk de accu moeten vervangen.
Error codes wissen elektrische fiets
Als je bezig bent met het opsporen van fouten in het systeem is het slim om de error codes te wissen. Zo weet je zeker dat je niet tegen oudere codes aan het aankijken bent. Bij een Bafang systeem kun je de error codes wissen door de +, – en aan/uit knop tegelijk in te drukken. Zodra je deze 3 knoppen tegelijk indrukt wordt de lijst met storingen leeg gemaakt.
Weet je niet hoe je in de lijst met storingscodes terecht komt? Vaak doe je dit door 2 keer op het informatie knopje te drukken. Vervolgens kom je in een menu waar je ook de oude storing codes terug kunt vinden.
Veel gestelde vragen
Hoe lang is de garantie op een elektrische fiets?
De meeste leveranciers geven 2 jaar garantie op elektrische fietsen. In sommige gevallen zijn er acties van merken die 3 tot soms wel 5 jaar garantie geven. Dit is erg handig omdat als er een onderdeel vroegtijdig kapot gaat deze kosteloos kan worden vervangen.
Kun je zomaar onderdelen vervangen op een E-Bike?
In de meeste gevallen kun je onderdelen van een elektrische fiets zo vervangen. Bij fietsen van merken als Gazelle, Batavus en Sparta kan het zijn dat een onderdeel opnieuw ingelezen moet worden als je het vervangt. Als je een nieuwe display monteert moet hij eerst aan de computer voordat hij werkt. Dit is ontstaan uit dealer bescherming. Het is dus technisch gezien niet per se nodig maar je moet wel naar de winkel om je display te vervangen.
Tegenwoordig is dit minder aan de hand en kun je vaak zo een nieuw onderdeel monteren. Alleen bij de eerder genoemde merken levert dit heel soms problemen op. Bij oudere fietsen van deze merken is het vaker een probleem.
Hoe lang gaat een E-Bike mee?
De accu van een E-Bike wordt na verloop van tijd vaak minder. Hierdoor zien we dat E-Bikes gemiddeld na een jaar of 5 vervangen worden. Ze blijven wel langer werken maar voldoen niet meer aan de wensen van de eigenaar. Meestal blijft een E-Bike wel 10 jaar werken bij goed onderhoud en wellicht een keer een nieuwe accu. Lees hier meer over hoelang een E-Bike mee gaat.
Heb je nog meer vragen over E-Bike problemen? Laat het dan vooral even weten in de reacties en we proberen je weer op weg te helpen.
Sundvall e bike.
Voorwielaandrijving.
Voorwiel, gaat wel vooruit, maar de fiets naar achteren bewegen gaat niet, blokkeert.
????? Goede raad.
Mijn Gazelle Cityzen met Bosch middenmoter is precies 4 jaar oud. Nu zijn mijn motor en accu zijn plotseling kapot gegaan, op hetzelfde moment. Er is geen enkel voorteken geweest. De fiets is na gebruik aan de oplader gehangen, en de volgende dag was hij kapot. Garantieperiode van 2 jaar is voorbij en van coulance geen sprake. De fiets is altijd netjes in onderhoud geweest en heeft 8000km gereden. Iemand een tip? Een idee van een oorzaak? Oplossing? Alvast bedankt.