Cortina E-Blau Review
Merk | Cortina |
Model | E-Blau |
Prijs | € 2649 |
Accu | 400Wh |
Motor | SportDrive DT middenmotor |
Koppel motor | 90Nm |
Versnellingen | Shimano Nexus 7 |
Aandrijving | Ketting |
Kleuren | Lichtgrijs en Donkergrijs |
Gewicht (inclusief accu) | 25 kilo |
Gewicht accu | +/- 3 kilo |
Over de fabrikant
Cortina is een fabrikant die voornamelijk hippe stadsfietsen maakt. Het bedrijf is de afgelopen jaren erg bekend geworden met de U4 transportfiets maar maakt de laatste tijd ook steeds meer hippe sportieve fietsen. En daar is deze E-Blau een goed voorbeeld van. Eerder hebben we al een review geschreven over de E-Silento. De E-Blau is een heel ander type fiets. Naast het prijskaartje is ook het rij gedrag een wereld van verschil.
Eerste indruk
Vandaag mogen we de E-Blau een dagje meenemen in het centrum van Harlingen. De fiets ziet er fantastisch uit. De koplamp is mooi weggewerkt in het frame en ook de achterlichten zitten mooi weggewerkt. Verder is het design erg strak met kabels die door het frame lopen en de minimalistische Belt aandrijving. Ook is deze fiets echt iets anders dan wat andere fabrikanten maken. Verfrissend en echt weer iets anders.
Wat wel gelijk opvalt is dat deze fiets geen vering heeft in de voorvork en de zadelpen. Dit maakt het een stuggere en snelle stadsfiets. Ook heeft de fiets standaard geen bagagedrager of voordrager. Deze kan er we bij aangeschaft worden en is toch wel handig om wat kleine spullen mee te nemen.
Display
Het display is eenvoudig maar werkt prima. Er zit weinig poespas op maar het display is uitstekend leesbaar en alles wat je wil weten zit er op. Je kunt zien hoe vol de accu is, hoe snel je fietst en wat de kilometer stand is. Meer heb je ook eigenlijk niet nodig.
Prijs/kwaliteit verhouding
De prijs van 2649,- is voor een fiets met middenmotor, schijfremmen, riemaandrijving en zo’n mooi design echt niet gek. Het is natuurlijk geen goedkope fiets maar je krijgt een hoop waar voor je geld. Standaard is de fiets uitgerust met een 400Wh accu in het frame. Ook dit is prima. Je kunt eventueel nog kiezen voor een zwaardere 500Wh accu.
Het enige puntje is dat een fiets in deze prijsklasse vaak wel vering heeft. De E-Blau heeft dit niet wat hem erg geschikt maakt voor een sportieve snelle fietser die zich snel door de stad wil bewegen. Echter zullen er een hoop mensen zijn die meerdere fietsen in deze prijsklasse testen en toch tegen het gebrek aan vering aanlopen.
Rij eigenschappen
Wauw, wat een fantastische fiets. De fiets trekt snel op door de krachtige 90Nm motor. Ook ondersteunt hij net wat meer dan andere fietsen en kun je prima 27-28 kilometer per uur fietsen. Dit voelt erg prettig. Je merkt ook dat de motor enorm veel vermogen kan leveren. Als je een stukje tegen de wind in fietst of een helling op wil fietsen merk je dat de motor enorm veel kracht over heeft.
De zithouding is sportief en de fiets nodigt ook uit om snel te fietsen. Hij fietst het lekkerste met flink wat ondersteuning. Het gebrek aan vering heb je eigenlijk helemaal geen last van in het fietsen. Het fietst wat stugger maar dit is op zich fijn als je snel fietst en scherpe bochten maakt.
Conclusie, Cortina E-Blau review
De E-Blau is een fantastische, krachtige, mooie en snelle stadsfiets. Cortina richt zich op de vlotte gebruiker die zich graag snel door de stad verplaatst. Wil je het liefst een hele comfortabele fiets? Dan kun je wellicht beter voor een ander model kiezen. Wil je een fiets die er goed uit ziet en waarmee je je super snel door de stad kunt verplaatsen? Of een fiets voor woon werk verkeer waarmee je zo snel mogelijk op bestemming wil zijn? Dan is de E-Blau de perfecte fiets voor jou.
Eindcijfer
Rij eigenschappen | 9,5 |
Design | 9 |
Afwerking | 8,5 |
Prijs kwaliteit verhouding | 8 |
Stabiliteit | 8 |
Eindcijfer | 8,6 |
Heb je zelf ervaringen met deze fiets of nog vragen over deze review? Stel ze vooral even onder dit artikel.
Weet niet hoe jij aan de 27-28 km komt en het snelle optrekken! Ik heb de fiets nu twee maanden en kwa fietsen niet super enthousiast. Fiets Max 25,2 km en ja ik kan harder fietsen maar heb dan geen ondersteuning meer. Het optrekken gaat snel maar alleen in de eerste versnelling. Je moet al snel doorschakelen en dan ben je alle snelheid al kwijt.
Fiets is verder netjes en fietst heerlijk voor korte stukjes maar hij haalt niet de snelheid zoals omschreven staat.
Hallo,
De testfiets deed dit wel. De fietsen met deze sportdrive motor kunnen als het goed is ook ingesteld worden via de dealer. Zo kan de maximum snelheid een klein beetje (naar die 27/28 km per uur) opgeschroefd worden en kun je ook de rij eigenschappen aanpassen. Wellicht een idee om nog eens bij de fietsenwinkel waar hij vandaan komt langs te fietsen om dit te bespreken.