VanDijck Leto Belt E-Bike Review
Merk | VanDijck |
Model | Leto |
Prijs | € 3499 |
Accu | 655Wh |
Motor | Bafang M420 middenmotor |
Koppel motor | 80Nm |
Versnellingen | Shimano Nexus 8 |
Aandrijving | Belt (riemaandrijving) |
Kleuren | Sage, Storm Blue |
Gewicht (inclusief accu) | 29 kilo |
Gewicht accu | +/- 6 kilo |
Over VanDijck
VanDijck is een onderdeel van Timyo. Deze fabrikant is gevestigd in Roosendaal en produceert een ruim assortiment E-Bikes met een goede prijs kwaliteit verhouding. Van hippe stadsfiets tot degelijke stevige fiets met goede prestaties.
Naast VanDijck zijn ook Keola en Muon onderdeel van Timyo.
Bekijk hier de review pagina van VanDijck.
Eerste indruk
Wauw! Voor deze test hebben we de VanDijck Leto Belt in de kleur ‘’Sage’’ mee. Dit lijkt een soort mat groen grijzige kleur. Hoe de kleur precies omschreven moet worden is eigenlijk niet zo relevant; hij ziet er fantastisch uit. De stoere kleur in combinatie met de brede banden, het dikke frame en het sportieve uiterlijk maken dat het een plaatje is om te zien.
De fiets heeft een Bafang M420 motor, een motor die we vaker tegen gekomen zijn en over het algemeen goed bevalt. De fiets is daarnaast voorzien van een riemaandrijving, een grote accu en schijfremmen. De prijs is stevig, namelijk 3499 euro. Echter is voor een fiets in deze klasse niet te veel.
De 655Wh accu is al flink. In het boekje zien we dat je tegen meerprijs tot wel 1080Wh kunt gaan. Dit is uitzonderlijk groot.
Display
Er zit een duidelijk kleurendisplay op de fiets. Je kunt netjes zien hoe hard je rijdt maar er zitten ook veel meer opties op zoals een toegangscode en een licht sensor zodat de verlichting automatisch aan gaat als het donker is. De bediening zit links in de buurt van je hand. Dit type display zien we vaker voorbij komen bij verschillende merken.
Prijs/kwaliteit verhouding
De Leto is absoluut niet goedkoop maar toch is de prijs kwaliteit verhouding prima. Voor een fiets met een 655Wh accu, 80Nm middenmotor, schijfremmen, riemaandrijving en dergelijke is de prijs prima. Veel fietsen in deze klasse zitten qua prijs nog iets hoger. Het is geen koopje maar de prijs is prima te verantwoorden.
Rij eigenschappen
Zodra je op de VanDijck Leto stapt heb je een vertrouwd en solide gevoel. Het stijve bredere frame met de brede Schwalbe banden voelt gelijk heel prettig aan. Door de schijfremmen sta je direct stil wanneer jij dit wilt.
Zodra je kracht op de trappers zet voel je dat de ondersteuning direct reageert. Dit is een groot voordeel van dit middenmotor systeem. Je voelt bij het wegrijden maar ook in als je een heuveltje op fietst dat de motor enorm krachtig is. Met het grootste gemak fiets je de meest stijle heuvels omhoog. Meestal zijn dit soort hele krachtige motoren wat onrustig. Je voelt dan dat de motor wat schokkerig ondersteunt. Bij deze M420 motor is dat niet het geval. Doordat de motor zowel een kracht als een rotatie sensor heeft kun je ook gewoon rustig 1 tempo fietsen en voelt de ondersteuning ook op het rechte stuk erg prettig.
De fiets is ook wendbaar en rijd heerlijk door de bochten. Het enige puntje van kritiek is dat de fiets niet veel harder dan 27 kilometer per uur gaat. Dit ligt uiteraard niet aan de fiets maar aan de regelgeving. Echter zou je hier prima wat sneller mee kunnen fietsen. Zeker met dit stabiele frame, de brede banden en sterke schijfremmen.
Conclusie
Eerder waren we enorm fan van de rij eigenschappen van de E-Silento Pro. Nog steeds natuurlijk maar de Leto zit wel echt op een ander niveau. De motor is super krachtig maar heeft ook erg fijne rij eigenschappen als je rustig met 15 kilometer per uur wil rond fietsen.
Voor ons is dit de ultieme combinatie tussen een sportieve fiets en een stadsfiets. Deze veelzijdige elektrische fiets is niet goedkoop maar volgens ons in deze prijsklasse ongeëvenaard.
Eindcijfer
Rij eigenschappen | 9,5 |
Design | 9,0 |
Afwerking | 9,0 |
Prijs kwaliteit verhouding | 8,5 |
Stabiliteit | 9,0 |
Eindcijfer | 9,0 |
Heb je zelf ervaringen met de VanDijck Leto of nog vragen over deze review? Stel ze vooral even onder dit artikel.
Lees hier waar je op moet letten bij het aanschaffen van een E-Bike.
Twee Leto’s recentelijk gekocht. Die rijd echt lekker… zeer stabiel, wendbaar en goede ondersteuning van de Bafang motor, goede materiaal, ziet mooi uit.
De enige wat valt tegen is de range.
Wij hebben de 805wH accu’s.
Rijders 70 en 84kg
Rustige weer, platteland, geen heuvels, weinig wind.
Toering rij snelheid +/- 19km (17 gemiddeld), in versnelling 4/5, ondersteuning 4 uit de max 9.
De max afstand voordat de ondersteuning raakt grotendeels op, bij rond 10% accu over, is voor de 70kg rijder 110km, en de 84kg rijder 90km.
Misschien te veel gevraagd, maar ik heb zeker mee verwacht met de zware 805wH accu.
Heel tevreden over! Heb hem ook met een 802 (iig rond de 800+) accu, ik haal ongeveer 130 km met een beetje spelen met de ondersteuning (in zijn 1 op vlakke wegen, soms 2, ondersteuning 9 als het echt even klimmen wordt. Dat klimmen is overigens een fluitje! Je merkt dat de motor behoorlijk pittig is, ik woon in Limburg, en rij iedere berg (waaronder de Cauberg in Valkenburg) zonder problemen op. Als ik zo een 4 uur gefiets heb vind ik het sowieso wel goed geweest, dus qwa actieradius top. Wel merk je dat op de laatste 20% accu de kracht behoorlijk afneemt, kwestie van rekening mee houden.
Fiets zo een drie kwart jaar in gebruik, nog niets te klagen. Zadelpen wil ik wel vervangen gaan en de voorlamp mag wat sterker, verder niets te klagen. Behoorlijk sterke laklaag (nog nergens verf eraf) en heel stijf frame, ook op hoge snelheden. Heb wel een Badassbox kastje erop gezet, zodat je geen last van die E-Bike “muur” hebt.